); Contact - Schaap en Citroen
Contact

Contact informatie hoofdkantoor Nederland
Schaap en Citroen Juweliers
Tel: 020-3463400
WhatsApp: +31(0)6-30207277
Mail: info@schaapcitroen.nl


Contact informatie hoofdkantoor internationale zaken
Schaap en Citroen Watch City Group
Tel: +31 20 3031218
Mail: watchcity@schaapcitroen.nl

1 Horloge FAQ
1.1 Basistips voor uw horloge


Opwinden horloge

Wind uw mechanisch horloge regelmatig op. Dat wil zeggen minstens één keer per maand, zelfs als u het horloge niet regelmatig draagt. Zo zorgt u ervoor dat de smeermiddelen binnen het uurwerk elastisch blijven.

Bij het opwinden van uw mechanisch horloge haalt uw het horloge van uw pols om het mechaniek zo min mogelijk te beschadigen. Wind uw horloge altijd op met de wijzers van de klok mee.

In het algemeen is het beter om uw horloge niet gelijk te zetten tussen 9 uur ’s avonds en 3 uur ’s ochtends, omdat dit het datummechanisme zou kunnen beschadigen.

Zorg er voor dat uw horloge niet in direct contact komst met magnetische velden (zoals speakers, tv, magnetron, de magnetische sluiting van een i-pad hoesje, etc.).

Beschadigingen voorkomen

Ook al is uw horloge “shockproof”, bescherm het altijd tegen harde stoten en schokken. Tennis en golf zijn risicosporten voor uw horloge.

Inden het glas van uw horloge breekt of barst, laat het dan direct vervangen. Zelf middels een kleine barst in het glas kan stof en vocht naar binnen dringen en het binnenwerk beschadigen.

indien de batterij van uw horloge leeg is, laat deze dan direct vervangen. Lege batterijen kunnen lekken en dit kan beschadigend zijn voor het binnenwerk.

1.2 Temperatuur
  • Stel uw horloge niet bloot aan extreme temperatuurwisselingen 
  • Leg uw horloge niet rechtstreeks van uw pols op een koude ondergrond 
  • Draag uw uurwerk ook nooit in de sauna, want de afdichting in uw horloge kan vervormen door de hitte. Komt er water of condens in uw horloge, laat het dan nakijken, ook als het uurwerk nog loopt.
1.3 Waterdichtheid

Een veel voorkomend misverstand is de waterdichtheid van het horloge. Laat u hierover goed adviseren en controleer de garantievoorwaarden. Vocht veroorzaakt roest, dit kan het uurwerk ernstig aantasten.

Horloges die waterdicht zijn, hebben een indicatie van het aantal meters tot waar de waterdichtheid is gegarandeerd.

Algemene regels voor waterdichtheid:

  • 3 atm.: waterspatten, regen 
  • 5 atm.: zwemmen ( niet duiken), douchen 
  • 10 atm.: watersport, zwemmen, snorkelen, duiken 
  • 20 atm.: geschikt voor alle vormen van duiken


De waterdichtheid van een horloge wordt gegarandeerd door diverse rubber pakkingen in de horlogekast: rond de kroon, het achter deksel, het glas en eventueel de poussoirs (drukknoppen). Deze pakkingen staan permanent onder druk en kunnen worden aangetast door zweet, schoonmaakmiddelen, UV-straling, vuil, maar ook slijtage aan de horlogekast. Hierdoor droogt het rubber na verloop van tijd uit, waardoor de waterdichtheid af neemt.

Het is van essentieel belang dat de drager zijn horloge jaarlijks laat controleren op waterdichtheid. Bij het verwisselen van een batterij vervangen wij alle pakkingen en testen wij het horloge op waterdichtheid.

1.4 Nauwkeurigheid van uw horloge

Een mechanisch horloge heeft vrijwel altijd een kleine tijd afwijking. De exacte tijd is alleen met een elektronisch horloge (radio controlled) te garanderen.

Een mechanisch kwaliteitshorloge mag een afwijking van -5 tot +10 seconden per dag vertonen. De officiële Zwitserse Chronometercontrole tolereert een gemiddelde afwijking van -4 tot +6 seconden per 24 uur.

De hoge eis van enkele seconden per dag, mag alleen gesteld worden aan de moderne merkhorloges als Patek Philippe, IWC, Omega, Vacheron Constantin, Rolex, enz..Schaap & Citroen regelt moderne mechanische horloges af op ca. +10 seconden per dag. Omdat het dragen van het horloge altijd een vertragende invloed heeft, wordt het horloge altijd in de + afgeregeld.

Vintage horloges en antieke horloges mogen meer afwijken, omdat slijtage en leeftijd ook een rol spelen. Vroeger ging het soms zelfs om afwijkingen van minuten per dag.

Het horloge zal ook langzamer gaan lopen naarmate de olie ouder wordt. Na ongeveer 4 jaar is de olie uitgewerkt en is er groot onderhoud nodig. Zo wordt slijtage tot een minimum beperkt.

Om een perfecte afregeling van het uurwerk te verzorgen, stelt de uurwerkmaker de balansveer, het hart van elke mechanische klok, opnieuw af. Uitgebreide tests en langdurige observaties garanderen dat het uurwerk precies functioneert.

1.5 Horlogeband

Ook uw band heeft onderhoud nodig. Afhankelijk van het materiaal, adviseren wij de onderstaande onderhoud tips.

Lederen band
Leder is een prachtig natuurproduct en als horlogebandje zeer geschikt. Kwaliteitsbanden zijn soms zeer kostbaar, dat kan komen door het bijzondere leder, het ontwerp en/of het handwerk.

Voor optimaal onderhoud, draag ’s nachts geen horloge zodat het leder rust krijgt. Als de band nat is geworden door water of transpiratie, laat dan de band drogen voordat het horloge weer gedragen wordt. Bij zéér warm weer, kunt u het beste de sluiting een gaatje losser afstellen of het horloge een paar uur afdoen. Het leder wordt dan niet of minder vochtig en de band gaat niet ruiken. Ook voor het sporten of het verrichten van grof en of nat werk, kunt u het horloge het beste afdoen.

Door het gebruik van een vlindersluiting gaat het bandje óók langer mee. Bij een gesp breekt het bandje het eerst op de plaats waar hij sluit. Met een ander type sluiting is dit eenvoudig te voorkomen.

Metalen banden
Metalen banden kunnen soms een zwarte pols veroorzaken. Dat komt omdat er dan vuil in zit (zand, fijnstof, huidsmeer enz.). Laat de band regelmatig ultrasonisch reinigen. Zware horlogebanden worden ook wel gesmeerd bij de scharnierpennen. Dit vertraagt de slijtage. U kunt het onderhoud aan uw metalen band, indien nodig, samen met het periodiek onderhoud aan uw klok laten uitvoeren.

1.6 Revisie

Uw horloge verdient het best mogelijke onderhoud. Net als elk ander precisiemechanisme, moet een kwalitatief hoogwaardig horloge ook regelmatig worden nagekeken. Om een lange levensduur en langdurige betrouwbare prestaties te garanderen, moeten onderhoud en reparaties worden uitgevoerd volgens de strenge merkspecificaties. Hierbij worden uitsluitend originele onderdelen gebruikt.

1. De identificatie van uw horloge. Dankzij een unieke nummering en identificatiecode, ondergaat uw horloge altijd de juiste onderhouds- en reparatieprocedures.

2. Technische diagnose om het benodigde onderhoud vast te stellen. Allereerst maakt een hoogopgeleide uurwerkmaker een uitgebreide analyse van uw horloge, waarbij de kast, de band en – vooral – het uurwerk minutieus controleert. Zo kan hij vaststellen welk onderhoud uw horloge heeft.

3. Uit elkaar nemen van het horloge. De volgende stap bestaat uit het openen van de kast en het afnemen van de horlogeband. Het uurwerk wordt uit de kast genomen en alle onderdelen worden uit elkaar gehaald. Complexere uurwerken bestaan uit honderden afzonderlijke onderdelen.

4. Reiniging. Alle onderdelen worden vervolgens schoongemaakt in de daarvoor geschikte vloeistoffen. Pas nadat alle onderdelen zijn schoongemaakt kan elk onderdeel afzonderlijk en in detail worden gecontroleerd.

5. Terugplaatsen van de onderdelen. Vervolgens vervangt de uurwerkmaker alle onderdelen die sporen van slijtage vertonen of die de precieze werking van het uurwerk zouden kunnen hinderen. Hierbij volgt hij de fabrieksinstructies op de voet.

6. Smeermiddelen. Voor elk afzonderlijk onderdeel bestaat een specifiek smeermiddel. Speciale oliën van verschillende viscositeit worden precies daar waar nodig aangebracht.

7. Controle van het uurwerk. Door middel van een elektronische machine kan de uurwerkmaker afwijkingen en fouten in de gang van het uurwerk opsporen.

8. Afregelen. Om een perfecte afregeling van het uurwerk te verzorgen, stelt de uurwerkmaker de balansveer, het hart van elke mechanische klok, opnieuw af. Uitgebreide tests en langdurige observaties garanderen dat het uurwerk precies functioneert.

9. Herstellen van de horlogekast. Nadat het horloge is schoongemaakt in een ultrasoon bad, worden beschadigde onderdelen vervangen. De kast wordt met de hand behandeld en gepolijst, zodat het horloge zijn verfijnde uiterlijk weer terugkrijgt.

10. Assemblage. Ten slotte wordt het horloge weer zorgvuldig in elkaar gezet en worden alle pakkingen vervangen.

11. Waterdichtheid test. Vervolgens wordt het horloge gecontroleerd op waterdichtheid door middel van hoogwaardige testapparatuur.

12. Kwaliteitscontrole. Elke stap in en na het onderhoudsproces wordt uitvoerig gecontroleerd in het uurwerkmakers atelier. Ten slotte controleert de uurwerkmaker alle belangrijke parameters per onderdeel nogmaals.

13. U ontvangt uw horloge.

1.7 Garantie
Na een uitgebreide servicebeurt of reparatie verstrekt Schaap en Citroen minimaal 1 jaar garantie (afhankelijk van het merk) op de uitgevoerde werkzaamheden. Deze garantie is niet van toepassing op slijtage of schade die is ontstaan door een onjuiste behandeling van het horloge. De onderhoudsgarantie is ongeldig wanneer het horloge is geopend door onbevoegde derden, of wanneer niet-originele onderdelen zijn gebruikt.
2 Verzenden & retourneren FAQ
2.1 Ruilen

U kunt een artikel dat u online op www.schaapcitroen.nl heeft besteld binnen 14 dagen gratis ruilen. U kunt hiervoor terecht in één van onze winkels of u kunt het product thuis op laten halen. Maakt u hiervoor gebruik van onze retourprocedure.

Het is niet toegestaan om de producten zelf via bijvoorbeeld PostNL terug te sturen. De verzekerde verzending van PostNL is meestal onvoldoende om de kostbare artikelen goed te verzekeren. Indien u toch besluit een product retour te sturen via PostNL dan is dat voor uw eigen risico.

Om een product retour te sturen dient u de retour eerst aan te melden bij Schaap en Citroen B.V. Dit kan middels het retourformulier.


Zodra wij uw retourmelding hebben ontvangen, ontvangt u binnen 24 uur instructies over wanneer het product bij u wordt opgehaald.

2.2 Retourneren

U kunt een artikel dat u online op www.schaapcitroen.nl heeft besteld binnen 14 dagen gratis ruilen of retourneren. U kunt hiervoor terecht in één van onze winkels of u kunt het product thuis op laten halen.

Maakt u hiervoor gebruik van onze retourprocedure. Het is niet toegestaan om de producten zelf via bijvoorbeeld PostNL terug te sturen. De verzekerde verzending van PostNL is meestal onvoldoende om de kostbare artikelen goed te verzekeren. Indien u toch besluit een product retour te sturen via PostNL dan is dat voor uw eigen risico.

Om een product retour te sturen dient u de retour eerst aan te melden bij Schaap en Citroen B.V. Dit kan middels het retourformulier.


Zodra wij uw retourmelding hebben ontvangen, ontvangt u binnen 24 uur instructies over wanneer het product bij u wordt opgehaald.

2.3 Voorwaarden Ruilen of Retourneren

U kunt een artikel alleen ruilen of retourneren als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

  1. Het artikel is in nieuwstaat en authentiek
  2. Het artikel heeft geen beschadigingen of draagsporen
  3. Het artikel zit nog in de originele merkdoos verpakt
  4. Alle originele (garantie)papieren zijn nog onaangetast
  5. Eventuele beschermfolies op het artikel mogen niet zijn verwijderd

Indien een artikel niet voldoet aan de bovengenoemde voorwaarden kan het artikel niet worden geaccepteerd. Uiteraard ontvangt u hierover bericht. Het aangekochte artikel blijft in dat geval eigendom van de klant.

Zodra het artikel door ons is ontvangen dan zal deze worden beoordeeld door een specialist van Schaap en Citroen B.V.. Indien er aan de bovenstaande voorwaarden is voldaan zal Schaap en Citroen B.V. binnen 5 werkdagen het aankoopbedrag terugstorten. Terugboekingen worden altijd gedaan naar de rekening waarmee is betaald. Heeft u bijvoorbeeld betaald middels iDeal dan wordt het bedrag teruggestort op de gebruikte rekening. Heeft u gebruik gemaakt van een Credit Card betaling dan zal ook daarop het bedrag worden teruggestort.

Indien u een artikel wenst te ruilen dan zal een medewerker van Schaap en Citroen B.V. contact met u opnemen om dit in orde te maken met u. Indien er sprake is van een prijsverschil dan ontvangt u hierover instructies.

3 Algemene voorwaarden
3.1 Artikel 1 Algemeen

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Schaap en Citroen B.V.

(Schaap en Citroen) en een opdrachtgever voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

1.2 Indien een of meerdere bepalingen in deze voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bedingen in deze voorwaarden volledig van toepassing.

3.2 Artikel 2 Aanbiedingen, offertes en totstandkoming overeenkomst

2.1 AIle aanbiedingen en offertes, ongeacht de wijze waarop deze worden gedaan, zijn vrijblijvend van card.

2.2 Schaap en Citroen kan niet aan haar aanbiedingen of offertes worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat deze, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.

3.3 Artikel 3 Prijs

3.1 Prijsopgaven worden steeds gedaan op basis van de op het tijdstip van de koop en/of opdracht geldende kostprijsfactoren zoals grondstofprijzen, reparatietarieven, accijnzen, etc., en gelden of winkel of werkplaats.

3.2 Indien na de datum van totstandkoming van de overeenkomst een of meer der kostprijsfactoren een verhoging ondergaan -ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare omstandigheden- is Schaap en Citroen gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen.

Schaap en Citroen zal opdrachtgever hierover in kennis stellen.

3.4 Artikel 4 Betaling

4.1 Het aan Schaap en Citroen verschuldigde bedrag dient terstond bij levering of na het verrichten van de diensten aan Schaap en Citroen te worden voldaan, tenzij anders overeengekomen.

4.2 AIle betalingen dienen te geschieden in de winkel of op een door Schaap en Citroen aan te wijzen bankrekening op basis van een factuur.

4.3 Indien opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn en heeft Schaap en Citroen zonder enige ingebrekestelling het recht hem vanaf de vervaldag een rente van 4% boven het promesse-disconto van de Nederlandse Bank in rekening te brengen en tevens in rekening te brengen alle in het kader van de inning van zijn vordering ontstane gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

3.5 Artikel 5 Levering

5.1 Levering geschiedt door het ter beschikking stellen van de goederen in de winkel of werkplaats of op de overeengekomen locatie.

De kosten en het risico van verzending naar de opdrachtgever/koper die woonachtig is of zetelt in het buitenland van goederen die in een Schaap en Citroen winkel zijn gekocht zijn voor rekening en risico van Schaap en Citroen.

5.2 Het product geldt ten aanzien van de levertijd als geleverd, wanneer het voor bezitsoverdracht aan opdrachtgever beschikbaar is, althans in diens macht kan worden gesteld, en gereed is, en opdrachtgever hiervan in kennis is gesteld.

5.3 De aangegeven levertijden zijn indicatief en kunnen tussentijds worden aangepast. Overschrijding van de levertijd heeft niet tot gevolg dat Schaap en Citroen van rechtswege in verzuim is. Hiertoe is steeds een nadere ingebrekestelling vereist. Enkele overschrijding van de levertijd geeft opdrachtgever geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

3.6 Artikel 6 Zekerheidsstelling en annulering

6.1 Schaap en Citroen is te allen tijde gerechtigd van opdrachtgever een aanbetaling/vooruitbetaling van ten hoogste 50% van de aankoopprijs te verlangen of zekerheidstelling te verlangen voor de nakoming door opdrachtgever van zijn verplichtingen uit de overeenkomst.

Opdrachtgever zal daaraan op eerste verzoek voldoen.

6.2 Indien opdrachtgever geen of onvoldoende zekerheid stelt, is Schaap en Citroen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.

6.3 Worden producten speciaal voor opdrachtgever bij een derde partij aangekocht, maar uiteindelijk - om welke reden dan ook - toch niet door de opdrachtgever afgenomen, behoudt Schaap en Citroen zich het recht voor om bij opdrachtgever een redelijke vergoeding ad 25% van de totale koopsom terzake (administratie)kosten in rekening te brengen.

Deze vergoeding kan door Schaap en Citroen worden verrekend met een eventueel gebezigde aanbetaling of zekerheidsstelling door de opdrachtgever in het kader van de bestelling van het betreffende product.

6.4 Indien opdrachtgever een opdracht voor speciaal voor opdrachtgever ontworpen en/of aangepaste sieraden voorafgaand aan de geplande Ieveringsdatum annuleert (eenzijdig beëindigt), is opdrachtgever de volgende percentages van de opdrachtsom aan Schaap en Citroen verschuldigd, onverminderd het recht van Schaap en Citroen op volledige schadevergoeding indien de werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd:

  • 1-2 dagen na bestelling:10%
  • 3-7 dagen na bestelling:25%
  • 8-14 dagen na bestelling:40%
  • 14-30 dagen na bestelling:60%

6.5 Opdrachtgever dient in alle gevallen schriftelijk te annuleren.

Ter vaststelling van het tijdstip van annulering geldt het moment van ontvangst van voornoemde annulering bij Schaap en Citroen.

3.7 Artikel 7 Niet afgehaalde gerepareerde of bij derden bestelde stukken

7.1 Indien na drie achtereenvolgende schriftelijke mededelingen — waarvan de laatste bij aangetekend schrijven — van Schaap en Citroen aan opdrachtgever dat het in zijn opdracht gerepareerde product gereed is en geleverd kan worden, opdrachtgever gedurende een periode van drie maanden heeft nagelaten het product alsnog in de winkel op te halen, is Schaap en Citroen bevoegd het product te verkopen en al hetgeen aan Schaap en Citroen verschuldigd is, op de opbrengst te verhalen.

7.2 Opdrachtgever kan gedurende drie maanden na verkoop van het gerepareerde product de opbrengst van de verkoop, verminderd met de volledige reparatiekosten en alle onkosten van bewaring, veiling en administratie, in de winkel ophalen.

Na verloop van deze periode is opdrachtgever terzake onkostenvergoeding 5% rente alsmede 1% van de door Schaap en Citroen vastgestelde winkelverkoopprijs van het gerepareerde product aan Schaap en Citroen verschuldigd per aangebroken maand.

7.3 Indien na drie achtereenvolgende mededelingen — waarvan de laatste schriftelijk ¬van Schaap en Citroen aan opdrachtgever dat het in zijn opdracht bij derden aangekochte product beschikbaar is en geleverd kan worden, opdrachtgever gedurende een periode van vier weken heeft nagelaten het bestelde product op te halen, is Schaap en Citroen bevoegd het product in de winkel te verkopen of, indien mogelijk, aan de derde bij wie het product is aangekocht te retourneren.

3.8 Artikel 8 Risico- en eigendomsovergang

8.1 Het risico van verlies, direct of indirecte beschadiging of waardevermindering voor geleverde goederen gaat over op opdrachtgever indien en zodra de goederen aan opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld en het product als geleverd geldt in de zin van artikel 5 lid 1.

8.2 Onverminderd het in het vorige lid en het in artikel 5 lid 1 gestelde, gaat de eigendom van het product eerst op opdrachtgever over wanneer opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Schaap en Citroen gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen en al hij hetgeen hij in dat kader aan Schaap en Citroen verschuldigd is, met inbegrip van rente en kosten, volledig aan Schaap en Citroen heeft voldaan.

3.9 Artikel 9 Reclamering en garantie

9.1 Opdrachtgever dient het geleverde grondig te inspecteren op gebreken op het moment dat de goederen aan hem ter beschikking worden gesteld.

9.2 Reclamering terzake van zichtbare gebreken dient onverwijld na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de feitelijke overdracht van de zaak gemotiveerd bij Schaap en Citroen te geschieden.

9.3 Reclamering terzake van niet-zichtbare gebreken dient onverwijld na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na het verstrijken van de in lid 6 bedoelde garantietermijn, te geschieden.

9.4 Indien opdrachtgever niet binnen de genoemde termijnen zijn klachten aan Schaap en Citroen kenbaar heeft gemaakt, dan vervalt elke aanspraak tegen Schaap en Citroen terzake van de betreffende gebreken en komt opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.

Rechtsvorderingen terzake dienen binnen 1 jaar na de tijdige reclame op straffe van verval aanhangig te worden gemaakt.

9.5 Opdrachtgever dient Schaap en Citroen in de gelegenheid te stellen een ingediende klacht te onderzoeken.

9.6 Onverminderd de hierna gestelde beperkingen staat Schaap en Citroen in zowel voor de deugdelijkheid van het door Schaap en Citroen geleverde product als voor de kwaliteit van het daarvoor gebruikte en/of geleverde materiaal, zulks gedurende een termijn van 6 maanden na de levering volgens artikel 5 lid 1, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn is overeengekomen op basis van de geldende garantievoorwaarden van de leverancier/fabrikant, en met uitsluiting van zichtbare gebreken.

9.7 Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken, die optreden in dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:

- de niet-inachtneming door koper van bedieningsvoorschriften dan wel onjuist, en/of onoordeelkundig gebruik en/of ander dan het voorziene normale gebruik;

  • - normale slijtage;
  • niet of niet juist en/of niet tijdig uitgevoerd onderhoud;
  • montage/installatie of reparatie door derden, waaronder begrepen opdrachtgever;
  • de toepassing van enig overheidsvoorschrift inzake de aard of kwaliteit van de toegepaste materialen;
  • in overleg met opdrachtgever aangewende gebruikte materialen respectievelijk zaken; materialen of zaken, die door opdrachtgever aan Schaap en Citroen ter bewerking zijn verstrekt;
  • materialen, zaken, werkwijzen en constructies, voor zover op uitdrukkelijk instructie van opdrachtgever toegepast, alsmede van door of namens opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;
  • door Schaap en Citroen van derden betrokken onderdelen, voor zover de derde geen garantie aan Schaap en Citroen heeft verstrekt.

9.8 Garantie op geleverde goederen strekt zich nooit verder uit dan de garantie zoals deze door de producent c.q. leverancier van de goederen wordt gegeven (fabrieksgarantie).

9.9 Indien opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting, die voor hem uit de met Schaap en Citroen gesloten overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit, is Schaap en Citroen met betrekking tot geen deze overeenkomsten tot enige garantie -hoe ook genaamd- gehouden.

3.10 Artikel 10 Aansprakelijkheid

10.1 De aansprakelijkheid van Schaap en Citroen is beperkt tot nakoming van de in artikel 9 van deze voorwaarden omschreven garantieverplichtingen.

Schaap en Citroen is derhalve ook niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies, door welke oorzaak ook, van door opdrachtgever ter beschikking gestelde producten, grondstoffen, modellen en andere zaken.

10.2 Behoudens grove schuld aan de zijde van Schaap en Citroen en behoudens het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van Schaap en Citroen, zoals voor indirecte schade en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, uitgesloten.

Op deze uitsluiting zal geen beroep kunnen warden gedaan indien een zodanig beroep in voorkomend geval tot een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar resultaat zou leiden.

10.3 Mocht Schaap en Citroen ondanks de bovenstaande aansprakelijkheidsuitsluitingen toch aansprakelijk zijn, dan is de aansprakelijkheid van Schaap en Citroen ten opzichte van opdrachtgever beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door haar afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering daadwerkelijk wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het onder de verzekering toepasselijke eigen risico.

Wordt om welke reden dan ook geen uitbetaling gedaan onder de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan is de aansprakelijkheid van Schaap en Citroen ten opzichte van opdrachtgever beperkt tot de betaalde factuurwaarde van de overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

3.11 Artikel 11 Verstrekte gegevens en intellectuele eigendom

11.1 In catalogi, afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsopgaven en dergelijke vermelde gegevens beogen slechts een algemene voorstelling van zaken te geven.

Aan deze gegevens kunnen geen rechten ontleend worden tenzij deze uitdrukkelijk zijn opgenomen in een door partijen gesloten overeenkomst.

11.2 Schaap en Citroen behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten voor op alle ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, berekeningen en modellen die door Schaap en Citroen zijn vervaardigd of verstrekt, ongeacht of daarvoor kosten in rekening zijn gebracht.

Verveelvoudiging, openbaarmaking en kopiëren door opdrachtgever zijn slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van Schaap en Citroen.

3.12 Artikel 12 Overmacht

12.1 Indien Schaap en Citroen els gevolg van overmacht de overeenkomst redelijkerwijze niet of tijdelijk niet kan nakomen, is Schaap en Citroen niet aansprakelijk voor schade die opdrachtgever daardoor lijdt.

12.2 Onder overmacht wordt mede begrepen: elke buiten de invloedsfeer van Schaap en Citroen liggende omstandigheid - ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien - die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede, voor zover daaronder niet reeds begrepen, oorlog, oorlogsgevaar, oproer, brand en andere ernstige storingen in het bedrijf van Schaap en Citroen of diens leveranciers, natuurverschijnselen waardoor de opdracht niet of niet tijdig kan worden uitgevoerd, zoals storm, overstroming en ernstig noodweer; ernstige verkeersstagnaties en andere stremmingen in het vervoer; ongevallen en stakingen.

3.13 Artikel 13 Toepasselijk recht en geschillen

13.1 Op alle aanbiedingen, offertes en/of overeenkomsten met Schaap en Citroen en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen is Nederlands recht van toepassing.

13.2 Bij geschillen naar aanleiding van aanbiedingen, offertes en/of overeenkomsten met Schaap en Citroen, of die daaruit voortvloeien, is, tenzij een dwingendrechtelijke bepaling zich daartegen verzet, bij uitsluiting bevoegd de rechter in het arrondissement waarin Schaap en Citroen gevestigd is.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »