Chopard lanceert nieuwe horloge collectie voor het eerst sinds 10 jaar

  • Geplaatst op
  • Door Schaap en Citroen
Chopard lanceert nieuwe horloge collectie voor het eerst sinds 10 jaar

Voor het eerst in 10 jaar lanceert Chopard een geheel nieuwe collectie sporthorloges: de Chopard Alpine Eagle- collectie. Drie generaties zijn verantwoordelijk voor de introductie en het ontstaan. Dit brengt een leuk en interessant verhaal met zich mee!

In dit artikel: 

Een nieuwe collectie voor het eerst sinds 10 jaar!

We gaan terug naar de jaren zeventig om te zien waar de basis voor deze nieuwe sporthorloges is gelegd. Een jonge twintiger genaamd Karl-Friedrich, weet precies wat er in de wereld en de markt speelt.

Hij komt bij zijn vader met het idee voor een nieuw horloge. Karl-Friedrich is Geïnspireerd door het mondaine skioord St. Moritz en de in-crowd, die daar hun winters spenderen.

Hij gelooft dat er naast de klassieke gouden horloges van Chopard plek is voor een luxe stalen sporthorloge. Een horloge dat zich zowel tijdens het skiën als het après-skiën staande weet te houden. speciaal voor een nieuwe en jongere doelgroep.

De test met de champagne-emmer

Na 18 maanden ontwikkelen, is in 1979 het horloge met de naam van de inspiratiebron St. Moritz klaar. Het stalen horloge met geïntegreerde band is tot 30 meter waterdicht en mede daardoor Chopards eerste echte sporthorloge. Vader Scheufele is zeer tevreden met het eindresultaat en de juweliers volgen.

Al moest Karl-Friedrich eerst een truc uithalen. Tijdens een beurs in Hongkong stuit hij op scepsis bij een aantal juweliers. Zij geloven niet dat Chopard naast klassieke horloges ook robuuste sportexemplaren kan bouwen.

Daarop gooit Karl-Friedrich een St. Moritz-prototype achteloos in een champagne-emmer. Twee uur later viste hij een werkend horloge weer op. Punt gemaakt.

St.Moritz 2.0 heet Alpine Eagle 

40 jaar later herhaalt de (familie)geschiedenis zich. Karl-Fritz Scheufele (derde generatie en de zoon van Karl-Friedrich) ziet op het bureau van zijn vader een St. Moritz liggen. Hij is onmiddellijk geïntrigeerd en onder de indruk van het horloge, dat niet meer in productie is. Bovenal ziet hij de potentie van het sportmodel.

Project St. Moritz 2.0 gaat van start, maar de naam van het skioord is niet meer beschikbaar. Dat zorgt voor een frisse nieuwe start op het nieuw te ontwerpen sporthorloge.

Was de St. Moritz symbolisch voor het leven van de jetset, in het nieuwe horloge staat de natuur centraal. De adelaar speelt een bijzondere rol. De naam Alpine Eagle vertaalt zich in een wijzerplaat als de iris van een arendsoog. En de centrale secondewijzer heeft de vorm van een adelaarsveer.

Wat maakt deze horloges uniek?

De kast en band komen in een speciaal in Oostenrijk vervaardigd staal, dat Steel 223 heet. Doordat het twee keer gesmolten is, heeft het een hardheid van 223 Vickers. Dat scheelt zo’n 80 Vickers met traditioneel staal en dat heeft een betere krasbestendigheid. Het dubbele smeltproces her-ordent de moleculen, zuivert meer onzuiverheden en geeft het materiaal een hogere dichtheid.

Nieuwsgierig naar de gehele Alpine Eagle collectie van Chopard? Bekijk de Alpine Eagle collectie online. Of bij onze juweliershuis in Rotterdam of Eindhoven.